kali ni nak sembang pasal review kereta Saga FLX SE 1.6 yg baru aq dapat 2 minggu lepas. Comparison aq banyak berkaitan kereta Toyota dan Perodua. Bila cakap pasal kereta Toyota, aq merujuk kepada kereta Vios 1.5G first generation. yang zaman tu bukan dugong lagi. kalau Perodua, ia mewakili Alza 1.5 EZi. Dua dua aq da ade pengalaman bawak 1-2 tahun. bukan test drive. Kalau dua-dua kereta ni korg rasa x sesuai nak compare, just jgn baca. tu kire x valid. aq just buat comparison bdasarkan pengalaman.
Drive
Mula2 bawak, aq try break in kereta baru dgn speeding, tp sebab bukan highway, aq dapat 120 je. tu pn x flooring (tekan pedal sampai lantai). tp aq rasa boleh pegi lagi. tunggu masa lain aq speed. Cornering die MasyaAllah sebab tbaik. kalah Vios. sebab ada Lotus ride and handling, aq rasa cornering stakat highway pny exit yang mcm roundabout tu, aq boleh drive 80km/h. x melayang. masih stable. kalau vios mmg aq rasa nak terangkat. bende2 kecik macam elak lopak air, elak batu, x de masalah. even passenger pn x sound suruh slow sikit aq ngelak mcm nak giler. bawak vios inertia die melebih. corner ke kiri badan tu kalau boleh nak lekat ke tingkap kanan. aq x compare perodua sebab aq pakai alza so body tinggi, mmg x valid nak compare dgn sedan. kalu nak cerita jugak, mmg teruk berbanding kete saga ni dgn vios.
Fuel Consumption
FC toyota mmg unbeatable. bg aq yg dok JB ni. pakai Vios setakat balik pontian 40-50km dr JB tu, 1 bar pn x turun. pergi balik baru turun 1 bar. tu pun mati enjin esok pagi tgk x turun balik. still at the same level. power2. maybe second winner goes tu Viva. even aq x penah drive Viva, berdasarkan kata2 orang, mmg viva ni jimat minyak teruk. tgk la CC die berapa kan.. mmg layak la. kereta aq ni tggu cukup 1000km dulu baru sembang.
Max Speed Limit
there was one time, lalu highway, dapat jugak cecah 160km/h. tapi, tapi bunyi bising enjin mcm bunyi radio tu background music die. kuat x ingat.tp boleh pegi lagi tu. bunyi je kuat, stable lg. proton claim kete tu boleh pegi max 165km/h. tu belum flooring lg tu. so 160km/h aq tu masih belum max speed limit.
Aircond
aircond die, fuh. kalau aq samakan temperature utk 3 kereta ni, nak dapat temperature sama, kipas proton ni bukak 1 je. vios bukak 2, alza bukak 3. kalau kete tu bukak 2 da laju, apa lg 4. aq x penah try lg bukak fan sampai 4. ade orang cakap bunyi fan aircond die bising, tp kan boleh naikkan temparature, slowkan fan? kan? kereta panas2 Malaysia ni bukak 2 da cukup. Memang x de aircond kaki. tp dgn sejuk cmni, x payah pn x pe.
Steering
steering die bg aq ketat kalau compare dgn vios, alza. tp boleh consider lg la. kalau cornering sedap, bayaran die mesti la steering ketat skit. kalau longgar, senang sangat ko nak terpulas lebih nnt masa corner. Lgpun terima jelah sbg build-up muscle. bukan ketat sgt pn. ok je da lama2.
Overtake
nak potong kereta, syok jugak. aq pakai mostly CVT. 90%. sebab fuel saving. tekan je agresif skit, pergi die senang. kalau kereta dean setakat 60-80 km/h, sekejap je da setel. x payah bukak signal. die macam magic. kalau 100km/h kereta depan tu boleh jugak potong tp take time. lama die ko boleh toleh kereta sebelah, lambai tangan, da setel. x sempat bukak keropok da potong. ok la tu. 1.6 kan.
Suspension
suspension die antara yg bagus dr alza n vios. ade sekali x perasanade bumper, langgar dalam speed 60km/h, aq rase x de masalah. kalau Vios dah hentam bendul, kalau alza kepala da terhantuk bumbung. Stakat bumber besar yg slope die rendah, bawak 40km/h jalan je x yah brake.
Disadvantage
banyak baik je kan, kali ni yg x best plak. first skali nak cite, pintu. absorbance die pny teruk, org luar kete nak bukak pintu blakang kata " apsal kunci pintu?" padahal x lock pn. nampak x ketat die. hal ni aq akan usulkan masa first maintenance kete tu nnt. hal2 ni mekanikal je. tambah itu ini, setel la. x melibatkan elektronik xpe. aq x hairan sgt.
Then bunyi enjin bising. lepas je 130km/h, ko baru sedar kereta ko laju over speed limit. masa nak sampai 100km/h tu senyap2 je die sampai. bile dah 130 km/h tu baru start mengaum (roar). Aq lupe plak check die pny sound absorber die under the hood. tp kalau nak tambah bende ni mungkin dalam 1*** - 2*** gak la. tp laju2 nak ke mana. tu bunyi je. Nak expect mcm kereta german tp bayar ciput mmg x dapat la.
then, window. aq x kate power window tu stuck, tp aq rasa x smooth die turun naik. macam kne tukar motor die. lg satu, die x de auto. kalau bayar tol tu, kne tukar handling tangan kiri sambil tgn kanan tekan power window button. yg ni mmg x bleh elak. aq x sure plak samada ade workshop boleh buat ni. tp ikut possibility capability engineer kt Msia ni, bende tu boleh buat. Cuma end-product die nampak cantik atau x je.
ade certain review ikhlas dr 1 blogger ni, (aq copy paste)
salam.
just nk share..Saga FLX 1.3 Ex (full spek lah ni)..
Beli mei 2012..
dah dekat setahun. Mileage 26k km..
1st you kena find out/fokus:
Nak kete baru, tp murah, jimat minyak, power, handling tiptop, safety terbaik, bla..bla..bla..semua pakej tu xdpt la kot..semua boleh ada pkj tu kecuali harga murah.
so, setakat ni kenma terima hakikat lah kete baru yg full pakej bagai tu rege diluar kemampuan la...tggu pas PRU13 lah kot2 rege leh murah 20%..hehe..[bkn nk politik]..
so,pilihan yg ada Saga or myvi..
aku amik saga sbb:
1- lebih murah dr myvi..beza lbh kurang RM8k-RM10k jgk tu..yedok..?
2- handling lbh baik..tp xsebaik persona..(maklum le pakai torsion beam je kan..)
3- bonet belakang lbh besau.
4- myk jimat (1.3)..1.6 aku xtau..
5- NCAP crashing test 3 star (1.3 Ex)..myvi aku xtau..
6- peduli apa aku desbod hempeh mcm plastik..
7- NVH tgggi. mmg bising bunyi angin..enjin mengaum..argh..peduli lah..nnt ada duit masuk sound proofing. beli segulung menatang tu kat jln pasar, KL..then blk buat sendiri. set2 club SAGA byk dah buat. sedap giler..bunyi air hujan pun xdgr..nanti lah..
8- gbox CVT (walaupun rubber band effect mcm sucks jgk. especially time nk parking atau dlm jem), tp h'way atau jln street FC so far so good. Daripada Putrajaya ke Baling, Kedah myk dapat lebih kurang 12.5km/liter, average speed menten 140kmj. (blk ada kecemasan). then, blk ke Putrajaya menten speed 90kmj-120kmj, FC dapat 14.5km/l..ok la kot sbb viva mak aku FC 15km/l..aku xpeduli meter bar minyak tu turun cpt ke lmbt..jnji FC ok..Volvo S70 member pun 12.5km/l..hehe..
9- pikup kureng skt, especially dr statik. means dr tayar mula nk berpusing, lmbt skt..klu kncil/kelisa ada sebelah.mmg dia pi dulu la..tp, bila kete dah jln, br ok..syiok je pegi..itu la xbestnye g/box CVT ni...pegi xda kick..tp smooth..bila nk overtake, kena pandai main throttle, sbb shift-down gear lmbt nk trigger.. er..SAT..? helo, SAT bkn tiptronik punya mod ha..jgn slp..itu bkn mcm fungsi gear tambah tolak punya yg mcm ada kat preve..itu lain..versi pun lain..walau company sama punch powertrain.. tp itu versi lain..ia leh tahan tork lebih tggi bnding yang ada kat saga (Saga FLX 1.3, 1.6 and preve NA sama je gbox nye-VT2=186Nm max)..CFE (exora bold n prece cfe) saja yg pakai versi lain (VT3=215Nm).. tiptronik (yg ada kat preve CFE xsama ye dgn SAT button tu). SAT button hanya akan 'set' kan ratio gear kepada 'fix' ratio..so, kita akan tgk rpm akan naik turun bila ada pertukaran gear..banding klu release SAT tu..ratio gear akan continuous bergerak ikut speed and rpm punya keje..sbb tu namanya CVT- Continous Variable Transmission.. so, pada mana2 rpm kita akan dapat satu point yg cun ratio gear nya supaya ia akan bg power yg optimum..bergantung kepada cara n keadaan anda main throttle..sbb tu ia leh jimat myk..padahal enjin campro ni. bkn utk jimat myk.,ia lebih kepada performance..syiok main midle rpm..ms ni br dtg dia punya power..tp CVT punya hal..power dia dtg cpt skt..rpm rendah pun..ok lg dia pegi..
manakala tiptronik yg ada pd Preve mmg akan 'fix' kan ratio, dan juga proses shift-up/down gear akan betul2 ikut citarasa pemandu..(walaupun ia akan ada cut-off jgk..xcaya cuba try...hehe)..banding SAT button, shift-up/down gear kita xleh buat apa..ikut computer box (TCU) punya arahan ja la..tgk jgk cara main throttle..
10- Xda mslh besau lg setakat ni kecuali:
(i) Masalah brek bunyi mcm org menukang. ni mangkuk punya 'vendor proton'...jgn salahkan proton, sbb proton xda kuasa nk buang vendor2 kroni ni..so apa yg proton leh buat, masuk SC Subang, diorang xtkr, tp just solve the problem je. sbb klu tkr tu pun brg yg sama. mslh ttp berlaku. masalah spring brake shoe xckup kuat. pas 3 bulan kuar dr SC, bunyi lg..magkuk betul..! aku bior je..sbb ada 2 pilihan, sama ada masuk terus brake disk atau tkr spring..nnt lah mggu dpn nk sebis 26K km..buat sekali..leh klem..hehe..
(ii) enjin mcm nk mati bila idle..xtau sbb apa. tp kdg2 je. bila tgh jem atau compressor in off condition..argh.. bior je le..hehe..nnt masuk diagnose tools utk cek apa mslh..then klem waranty..mcm tu la proton..tp akan pakai jgk..sbb apa..? sbb ni ja kete baru yg aku mampu pkai..
itu saja..sekadar perkongsian...hehe..
antara review2 yang best pasal SAGA FLX SE NI:-
http://www.autoworld.com.my/v2/news/nb_details.asp?keyword=saga+flx&MainCat=RT.ATC.CAR.BTW&CarMake=Proton&hidAction=Search&btnSearch.x=38&btnSearch.y=14&awReviewID=3716&whichpage=1
http://willyyee.blogspot.com/2012/03/saga-flx-se-16-personal-review.html
http://drleemind.blogspot.com/2012/02/proton-saga-flx-16-se-review.html
topik topik lain kalau aq berkesempatan, nnt aq cite. semoga jumpa lagi lain post.
salam
No comments:
Post a Comment