Sunday, November 20, 2011

Camping Hutan Lipur Ulu Bendul


Salam.. gua semalam baru pulang dari camping kat pilah. dari pada sabtu pagi da bla ke tempat kejadian. ni adalah camping ke-2 gua as a person what-so-called facilitator. generally, camping kali ni banyak bagi gua lesson dan experience baru.

before ni jadi biro disiplin, nak kata susah x susah, senang x senang. masing2 ade kelebihan masing2. dalam biro disiplin, gua x boley mesra sangat dengan trainees, nak gurau2 dengan member2 pon x expose. yes its like a hypocrite, but that was the job. gua kena laksanakan dengan berhemah dan berkesan.

sekarang biro aktiviti. x yah lagi da nak cover2 garang ke ape. walaupun bukan menjadi 100% diri sendiri, tp at least gua x payah menahan diri dari melakukan sebarang perkara. yang beratnya pasal biro ni, otak kena kreatif. even before the camp. semua aktiviti kne dirancang dengan baik dan diterangkan dengan jelas supaya x da salah paham dan berjalan lancar. setiap gap even 5 min kalu trainees boring and x da apa nak buat dan dorg da start buat hal pelik, gua kne buat sesuatu. create la apa2 game supaya trainees x bosan atau kurang bosan.

camping kali ni kekurangan aktiviti. sebab 1st camping ni cume 1 malam shj. 2 hari pulak tu. memang extremely lack of time. dan gua amat tidak menyukainya. sebab banyak aktiviti gua planned kne cut sebab kekangan masa. sedih but boleh diterima. 

pengajaran yang rare gua dapat kali ni adalah

1st. kalau bende nak jadi, ko x dapat ngelak.
2nd. tetap kne react cool, even in panicking moment.
3rd. solve problem in engineering ways
4th kne bantu semua orang, sebab semua tu akan memantul atas diri sendiri.
5th. jangan pass kerja kat orang lain. even dipercayai, u'll not know whats gonna happen
6th. expect the unexpected (ni yang paling ketara)
7th. kebersihan diri tetap dijaga walau berlari sana sini.


stakat ni, tu jelah yang sempat pikiaQ. semoga camping akan datang lebih baik dari kali ni. next camping gua akan bukak balik post ni untuk references. so now gua boley continue focussing on study even next event would be PERKAD (marching and show).

gud luck and thank you!

1 comment:

hafizulhakim said...

2 hari 1 malam je? xde masa sesuai kot.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails